Michael J. Sullivan: Télvíz idején

Riyria krónikák 5.

Rk-Ti_borito.inddKÉNYSZERŰ FRIGY KÉSZÜLŐDIK. KETTŐS KIVÉGZÉS A RÁADÁS. ÁM A KÉT TOLVAJNAK MÁS TERVEI VANNAK.

Az Új Birodalom olyan ceremóniával készül megünnepelni a Nemzetelvűek felett aratott győzelmét, ami örökre emlékezetes marad. A Télvíz-ünnepre időzítik a császárnő kézfogóját, no meg Degan Gaunt és a Melengári Boszorkány nyilvános kivégzését. Terveik szerint Modina ezt követően végzetes balesetet szenved majd, így az új császár ülhet a birodalom trónjára. Micsoda gyönyörű nap lesz az! Csak egy a bökkenő: Royce és Hadrian közben megtalálták a rég elveszett örököst.

A Télvíz idején a magával ragadó Riyria-krónikák ötödik kötete. A hatkötetes sorozatot írója egyetlen, eposzi magaslatokra törő történetként alkotta meg, amit külön epizódokra bontott. Az eredetileg magánkiadásban megjelent sorozatra felfigyelt egy nagy kiadó is, és az új kiadás révén az utóbbi évek egyik legsikeresebb új fantasyjévé vált.

Véleményem:

“-Ott ül bíborban és aranyban. Saldur lovagnak akarja beállítani, de még sohasem találkoztam ennyire lovagiatlan emberrel.
-Gonosz?
-A legkevésbé sem. Előzékeny és tisztelettudó, még a szolgákkal szemben is. Kevesebbet panaszkodik, mint egy szerzetes, és bár biztos, hogy ért a kardforgatáshoz, annyira tűnik erőszakosnak, mint egy egér.  Mértékkel iszik, fejedelmi lakomaként tekint egy tál zabkására és hajnalban kel. Nem olyan, mint egy lovag, hanem amilyennek egy lovagnak lennie kellene.”

Riyria krónikák az a sorozat, ahol az újabb résznek mindig sikerül felülmúlnia az előzőt. Sullivan nagyon tud játszani az érzelmeinkkel, a szereplőket továbbra sem kíméli és meg tud lepni váratlan csavarokkal.

A legemlékezetesebb Télvíz ünnepe közeleg. Mindenféle gazdag népek jönnek a városba, hogy megnézzék Modina császárnő kézfogóját, majd a melengári boszorkány és a lázadó vezér kivégzését. A történet első felében az udvari élet, a szerelmi kapcsolatok és az érzelmek kapnak nagyobb szerepet, de végig érződik, hogy ez csak a vihar előtti csend, valami szörnyűség készülődik. Majd felpörögnek az események és a könyv vége nagyon ütős lesz.

A szereplők továbbra is imádnivalóak, a drámai pillanatok megrázóak, a cselszövések, harcok izgalmasak, a humor meg zseniális. Egy könyv engem ritkán tud megnevettetni, de a Riyria krónikáknak megint sikerült.

Arista hetek óta egy borzalmas börtönben sínylődik. A szűk, sötét lukban, legyengülve csak egyetlen dologra képes. Gondolkodni. Rádöbben végre, hogy Hadrian az ő számára több, mint egy barát, szerelmes belé. Én ennek nagyon – nagyon örültem, mert már az első rész óta erre vártam. Nekem van egy olyan érzésem, hogy Hadrian is így érez. Ennek már többször a jelét is mutatta. Sokszor gondol a lányra, aggódik érte, okosnak, rátermettnek tartja, felnéz rá, hisz a lány katonai előképzettség nélkül képes volt elfoglalni egy várost. Az öccsét és a királyságot is megmentette egy trónbitorló összeesküvésétől. Csak nem mer lépni, mert azt hiszi a hercegnő csak egy szolgát lát benne. Ha Arista színt vallana előtte, Hadrian biztos egyből a karjaiba kapná és szenvedélyesen megcsókolná.  ❤    Kicsit elkalandoztak a gondolataim. De egyelőre a lány képtelen pozitívan látni a jövőt. A börtön megtörte őt, védtelennek, elveszettnek érzi magát.

Royce a birodalom fővárosába érkezve szörnyű hírt hall, Melengár elesett. Royce azonnal a szerelme keresésére indul. Én nagyon át tudtam érezni a félelmét, aggodalmát, nem lehetett tudni, hogy Gwen életben van e még. Roycet a szerelem nagyon megváltoztatta, ha viszont a lánnyal történne valami, akkor teljesen összetörne és a sötét oldala is visszatérne. Nem is akarok rá gondolni mi lenne akkor.

Hadrian Gaunt megmentése közben Saldur hálójába kerül. Gauntért és Aristáért cserébe meg kellene ölnie Sir Brecktont a lovagi tornán. Tudja, hogy helytelen dolog, de belemegy az alkuba. Lelkiismeret furdalás gyötri, gyűlöli magát azért, amit tenni készül. De úgy érzi inkább egy ember haljon meg, mint kettő. Én végig szörnyen aggódtam érte, mert Hadrian számára nincs jó döntés. Ha nem öli meg Sir Brecktont őt is kivégzik Gaunttal és Aristával együtt, ha meg megteszi és az ő keze által egy becsületes, tisztességes, ártatlan lovag az életét veszti, azt soha nem bírná feldolgozni. Sőt az is egyértelmű, hogy Saldur bolond lenne könnyen elengedni a foglyait, amikor veszélyt jelentenek rá. Hadrian a lovagi torna előtt megkapja Nimbuszt tanítónak, akinek nemesembert kell faragnia belőle, de ez nem könnyű feladat. Az udvari élet egy volt tolvaj számára baromi nehéz. Én viszont nagyon sokat mulattam rajta.

Modina érzi, hogy amint összeházasítják a vén Elhelreddel, ő feleslegessé válik és elfogják tenni láb alól. A lelki sérült lány ezt nem akarja megvárni és végzetes lépésre készül. Amit végül tesz engem nagyon meglepett. Nem gondoltam volna, hogy ilyesmire képes ez a törékeny fiatal lány.

Amilia és Sir Breckton bimbózó kapcsolatának alakulását is izgatottan követtem nyomon. Sir Breckton figyelmes, kedves, becsületes, talpig úriember. Bármelyik nemes hölgyet megkaphatná, de az ő érdeklődését csak az egyszerű, tiszta szívű, átlagos kinézetű mosogatólány Amilia kelti fel. Amiliának sohasem volt semmije, az egész életében keményen dolgozott, de most végre boldog. Na de meddig? Hadrian döntésén múlik, hogy Amilia és Sir Breckton románca happy enddel zárul, vagy a lány szívét végleg összetöri.

Saldurt eddig sem szerettem, de most már felkerült a legellenszenvesebb negatív szereplős listámra is. Aki képes a nőket lelkileg és testileg is bántalmazni, az számomra nem ember, hanem egy féreg. Akárhányszor feltűnt a színen kegyetlenebbnél kegyetlenebb véget képzeltem el a számára.

Merrick Marius az agyafúrt stratéga. Akárhányszor megszólalt kirázott tőle a hideg. Barátságosnak akar látszani, de közben egy alattomos kígyó, aki akkor szúr hátba, amikor a legkevésbé számítasz rá.

Degan Gaunt egy nyafogó, önző kéjenc, aki szerintem még rengeteg gondot fog okozni hőseinknek. Nem is értem Hadrian és Arista, hogy nem veszi észre az igazságot. Egy ilyen ellenszenves ember nem lehet a valódi örökös. Egyre inkább biztos vagyok benne, hogy az lesz az örökös, akire gondolok, bár lehet Sullivan jól félrevezet engem és semmi sem úgy alakul majd, ahogy most elképzelem.

Újra találkozhattam Myronnal a szerzetessel és Magnussal a törppel is. Magnust az egyik percben imádom, a másikban viszont Royce-al együtt ki nem állhatom. Vagy segít, vagy éppen miatta lehet bajba kerülni. Kiszámíthatatlan mit mikor tesz. Myront viszont soha nem tudnám nem szeretni, már azért sem, mert sokban hasonlít rám. Könyvmoly, zárkózott, utál utazni.

Az utolsó 100 oldalon rengeteg minden történik. Egyes jeleneteknél a szívem szakadt meg, sírtam. Nagyon át tudtam érezni a szereplők bánatát, szenvedését, a másikban viszont örültem, mert a tetszésemnek megfelelően alakultak a dolgok.

Nagyon nehéz lesz a várakozás az utolsó részig, ami nem lesz rövid idő, mert a fordító most még a Vér éneke folytatásán dolgozik és a 6. kötet dupla hosszú lesz, mint ez, vagyis kb. 600 oldalnyi izgalom vár majd rám. De egy ilyen fantasztikus sztorira megéri várni, addig meg agyalhatok. Mi lehet vajon az Uli vermar? Mik jönnek? Az elfgyűlölet véget ér -e? Mi lesz Royce-al, Hadriannal, Aristával, Modinával, a birodalommal? Hadrian és Arista egymásra talál-e végre? Nem szeretném, hogy Arista egész életében érintetlen maradjon. A legjobban viszont az izgat, hogy ki az, aki a háttérben mozgatja a szálakat. Ki az, aki évek óta bábként játszik mindenkivel. Ki az , aki öt köteten át képes volt mindenkit félrevezetni. Gondolok valakire, de majd csak az év második felében derül ki, hogy jó volt-e a megérzésem.

10/10

Egy sorozat, ami könnyen rabul ejt.

A könyvet köszönöm a Fumax kiadónak!

Könyv adatai

Kiadó: Fumax
Eredeti cím: Wintertide
Műfaj: fantasy
Oldalak száma: 352
Borító: puha fedeles
Fordító: Matolcsy Kálmán
Teljes ára: 3095 Ft
Megjelent: angolul 2010, magyarul  2014
Más vélemények: Moly , Goodreads

MEGRENDELHETŐ: ITT

RÉSZLET A KÖNYVBŐL: ITT

Michael J. Sullivan könyvei

  • Riyria krónikák

1. The Crown Conspiracy – Trónbitorlók 10/10
2. Avempartha – Az elfek tornya 10/10
3. Nyphron Rising – Birodalom születik 10/10
4. The Emerald Storm – Smaragdvihar 10/10
5. Wintertide – Télvíz idején 10/10
6. Percepliquis

  • The First Empire (Riyria világának előzmény története)

1. Rhune
2. Dherg
3. Rhist
4. Phyre
5. Fhrey

  • Riyria krónikák (előzmény történet)

1. The Crown Tower
1,5. The Viscount and the Witch
2. The Rose and the Thorn

2 hozzászólás to “Michael J. Sullivan: Télvíz idején”

  1. Vegazus Says:

    Hát most lehet, hogy megbontránkoztatlak, azután, hogy ilyen nagy rajongója vagy, de én bizony még sosem hallottam se a sorozatról, se a könyvről. Sok éve nem olvasok már fantasy-t, pedig régebben nagyon szerettem. Lehet, hogy vissza kéne térnem hozzá? 🙂

  2. Elhaym Says:

    Nem botránkoztatsz meg, 🙂 Nincs körülötte nagy hype, ezért előfordul, hogy nem ismerik.

    A Fumax kiadó fantasy könyvei mind minőségi darabok, ezért, ha újra megjön a kedved hozzájuk érdemes náluk körül nézni. 🙂

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .