James Dashner: Az ​útvesztő /The Maze Runner/

Sorozat: Útvesztő 1.
Kiadó: Cartaphilus
Műfaj: disztópia
Megjelent: 2009, magyarul 2012
Oldalak száma: 364
Fordító: Tosics Dávid, Wiesenmayer Teodóra
Borító: puha fedeles
Film: Snitt

Moly: 90%
Goodreads: 5/4.03
Megrendelhető: ITT

Pontszám: 10/5

Könyv és én

Amikor megjelent a könyv teljesen hidegen hagyott. Aztán megnéztem a filmet. Nem volt rossz, de nem is szerettem meg. Ezért még mindig úgy éreztem, hogy nem érdekel a könyv. Majd jött egy nyereményjáték, ahol először fogott el az az érzés, hogy nagyon szeretném megnyerni, majd elolvasni. Tudtam, ha nem nyerem meg, akkor soha nem fogom tudni elolvasni. Majd a Fortuna nekem kedvezett, anyukám megnyerte a könyvet, de nem voltunk gépnél, ezért nem tudtunk időben jelentkezni érte. Végül a szerencse aztán mégis nekünk kedvezett, a pótnyertes sem jelentkezett érte, így mégis a miénk lett a könyv. Most, hogy befejeztem örülök, hogy elolvashattam. Jó és érdekes történet, még akkor is ha nem tartom kimagaslóan jónak és a film nekem látványosabb volt. Annak kifejezetten örültem, hogy nem vettem észre a film és könyv között eltérést, vagyis ritka az ilyen jó adaptáció.

Történet

Thomas ​egy hideg, sötét liftben tér magához, s az egyetlen dolog, amire emlékszik, az a keresztneve. Minden más eltűnt az emlékezetéből. Amikor a lift ajtaja kinyílik, Thomas a Tisztáson találja magát egy csapat srác között. A Tisztáson élő fiúk mindennap Futárokat küldenek a lakóhelyüket körbeölelő Útvesztőbe, amelyet nehéz kiismerni, mivel a falai minden éjjel elmozdulnak. Thomas, az utolsóként érkező újonc számára egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Útvesztő egy kód, ami megfejtésre vár. Úgy dönt tehát, hogy ő is Futár lesz. Annak viszont, hogy a megfejtés közelébe kerüljön, komoly ára van: például olyan lényekkel is találkoznia kell, akik elől mindenki más menekül.

EGYSZER CSAK MINDEN MEGVÁLTOZIK…

…megérkezik a Tisztásra az egyetlen lány, Teresa, aki nemcsak Thomasra lesz nagy hatással, hanem az egész csapat sorsára is.

James Dashner trilógiájának első kötete egyszerre borzongató, izgalmas és elgondolkodtató. Az Útvesztőben megidézett világra akkor is kíváncsiak vagyunk, ha nem valljuk be. A tudatalatti és az emlékezet különböző szintjei mindannyiunk életét befolyásolják, és Dashner erre az ismerős érzésre építi Az Útvesztőt, és csalogat bennünket egy saját szabályai szerint működő másik világba, a Tisztásra, ahol a fantázia és a valóság egyszerre van jelen.

„Üdv a Tisztáson!”

Ahogy Thomas megérkezik a Tisztásra és csupa furcsa tizenéves fiú veszi körül rengeteg kérdés fogalmazódott meg bennem.
Hová került? Mi ez a hely? Valamiféle börtön? Ha igen miért küldték őt ide és mennyi időre? Mit követett el? Miért nem emlékszik semmire? Miért csak fiúk vannak itt? Miért csak fiatal fiúk? Mi az a hatalmas szörnyekkel teli Útvesztő a bezáruló falaival, ami körbeveszi a Tisztást? Mik azok a gépszerű lények, amiket Siratóknak neveznek? Miért olyan ijesztő lények azok? Pár fiú miért mondja azt, hogy látták valahol, amikor ő most látja először ezeket a fiúkat? Milyen lehet a Tisztáson kívüli világ? Miért ismerős neki a hely, amikor soha nem járt itt? Miért nem találta meg pár tucat kölyök a kiutat? Hogy létezhet ilyen hely?Miért létezik egy ilyen hely? Mi lehet a célja? Miért vannak ide bezárva? Mióta? Mi a veszett? Hogy lehet valaki ennyire aljas, hogy ezt tegye? Várja őket még haza valaki?
Sok a megválaszolatlan kérdés, bizonytalanság és rejtély. Thomas és én is szeretném mindenre tudni a választ, Thomas kérdez is, de nem kap egyenes választ és ez eleinte idegesített. A végére persze mindenre megkapom a választ, csak ki kell bírni addig. A történet végig érdekes, de nekem egy kicsit kiszámítható volt.

Karakterek

A legnagyobb baj a szereplőkkel volt a filmben és a könyvben is. Nem tudtam senkit sem megkedvelni, nem volt aprólékos karakterkidolgozás. Thomas a nyafogós, rinyálós, Gally az elmebeteg, Alby a vezér, Teresa a lány, Minho az ázsiai, Newt a kedves, Chuck a kotnyeles. Mást nem tudtam meg róluk.

Érzelmek

A félelem, kétségbeesés, reménytelenség, elkeseredettség, magány, szomorúság érzése jól átjött a könyvben, de a barátság kidolgozása nem volt valami aprólékos és már azt is tudtam a történet elején ki az, aki biztos megfog halni és ki az, aki biztos nem.

Befejezés

A vége izgalmas volt, de ha nem láttam volna előtte a filmet, akkor a csaták elképzelése nehezebben ment volna.

Kiknek ajánlom?

Disztópia rajongók semmiképp ne hagyják ki.

Nem tudok a könyvre sok pontot adni, mert nem lett a kedvencem, ennek ellenére szerettem és nem is tartom rossznak. Egy élvezhető és érdekes történet hiányosságokkal. 🙂

Értékelés

Könyv és én: 10/5
Történet: 10/8
Karakterek: 10/3
Érzelmek: 10/4
Befejezés: 10/6
Fordítás: kiváló

10/5

A sorozat részei:

0,5 The Kill Order – Halálparancs
0,6 The Fever Code – Lázkód
1. The Maze Runner – Az útvesztő 10/5
2. The Scorch Trials – Tűzpróba
3. The Death Cure – Halálkúra

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .