Jean M. Auel: A Barlangi Medve népe – A Föld gyermekei 1.

Történelem, kaland, őskor, dráma.

Kedvenc szereplőm: Ayla

Valamikor, az emberiség hajnalán, a félelmetes és lenyűgöző jégkorszakban egy aprócska gyerek és egy kicsiny törzs küzd az életben maradásért. A kislány egy pusztító földrengésben elveszti otthonát, családját, menekülni kényszerül. Sok-sok viszontagság után egy másik civilizációhoz tartozó, totemállatáról a Barlangi Medve népének nevezett törzs fogadja be. A szőke, kék szemű, sudár Aylára eleinte gyanakvással tekintenek társai, hiszen más, nagyon más, mint ők. Ám jótevőinek, Izának, a javasasszonynak, Crebnek, a sámánnak és főként akaraterejének, kitartásának, ügyességének köszönhetően végül sikerül elfogadtatnia magát a törzs többségével. De van, aki továbbra is ferde szemmel néz rá, a hatalmát félti tőle, és bosszút forral ellene…
Egy távoli elődünk és letűnt Neander-völgyi rokonaink mindennapi élete elevenedik meg ebben a nem mindennapi történetben, amely – csakúgy, mint minden emberi történet az azóta eltelt harmincezer évben – a szeretet és a gyűlölet, az egymásrautaltság és a széthúzás, a múlt és a jövő folyamatosságának és összeütközésének a hőskölteménye.
Jean M. Auelt “A Föld gyermekei” című regényciklusa tette világszerte ismertté. Romantikus elemeket és tudományosan alátámasztott történelmi tényeket ötvöző olvasmányos könyvei majd harminc nyelven, több mint negyvenötmillió példányban keltek el.

Őskorban játszódó történetet még nem olvastam, ezért nagyon kíváncsi voltam erre a sorozatra. Pozitívan csalódtam benne, tényleg jó.

Ayla életét 5 éves korától 13-ig követhetjük nyomon ebben a könyvben. A cro-magnoni Ayla aranyos, bátor, magas, szőke, kékszemű kislány. Mi szemünkben egy gyönyörűen szép lány, a könyvben mégis őt tartják csúnyának, azért mert más mint  a többiek. Nagyon könnyű megkedvelni és azonosulni vele. Szegény lány élete nagyon szívszorító, sok nehézségen kell átmennie. Földrengésben elveszíti a családját, majd a barlangi oroszlán is megtámadja. A súlyosan sérült kislányt az egyik Neander-völgyi törzs fogadja be. Ayla számára ez  a beilleszkedés nem megy könnyen, ő teljesen másképp gondolkodik a klánhoz képest, okosabb is náluk.  Akaratereje  viszont hatalmas és nagyon tud szeretni.

A Neander-völgyi törzs, vagyis a Barlangi medve népe tömzsi, szőrös, karikalábú szerzetek, akik már rendelkeznek  a beszéd adományával. A törzs a hagyományok szerint él, totemállatokban, szellemekben hisznek. Nagy erőfeszítésükbe kerül elfogadni bármilyen változást és ha mégis megteszik, akkor a végsőkig kitartanak mellette. Nem is sejtik, hogy Ayla a felemelkedő új emberek közül való, akik  a jövőt jelentik, és ezúttal a végzetet a Barlangi medve népe számára. De egy olyan faj amely már képtelen a tanulásra és nem tud alkalmazkodni a folytonosan változó körülményekhez, elkerülhetetlenül kipusztulásra ítéltetett.
Gondolkodásuk miatt úgy éreztem, hogy ezt a törzset nem fogom szeretni. Elítélték ha egy nő fegyvert fog, vadászik. Ha egy nő nem engedelmeskedett, nem hódolt be a férfiaknak megverték. Nyomoréknak hittek olyan gyerekeket akiknek pedig nem volt semmi baja. Azt is fura volt megszokni, hogy náluk  a lányok 7-8 évesen férjhez mentek, gyereket szültek. Amikor Ayla sírt azt hitték, hogy beteg a szeme. Ayla nevetését meg fura hangnak tartották stb. Egy idő után mégis változott róluk  a véleményem. Crebre és Brunra tényleg fellehet nézni és tisztelni lehet őket. Izát a javasasszonyt szintén. Nagyon ért a gyógynövényekhez, azt is tudja, hogy egy gyógynövény is ölhet ha rosszul használják, vagy egy mérgező növényt is lehet hasznos dolgokra használni.
Uba nagyon aranyos kislány, róla szívesen olvasnék a folytatásban is.
Broudot viszont nagyon utáltam. Általában kedvelni szoktam a legkegyetlenebb negatív szereplőket is, de őt csak gyűlölni lehet. Irigy, Aylával csúnyán bánik, szörnyű dolgokat követ el. Bosszú jobban érdekli mint a népe sorsa.

Könyvből jól meglehet ismerni a 30 ezer évvel korábban élt népek életmódját, hitvilágát, a gyógynövényeket, elgondolkodtat, meghat. Mindenkinek érdemes elolvasnia. Izgalmas és magával ragadó. Iskolákban is kötelező olvasmánnyá tenném, szórakoztatva tanít.

Nagyon várom a folytatást, vélemények alapján az még ennél is jobb és abban már lesz szerelmi szál is. 🙂

Remélem a 2. kötet nem  a könyvklubos fordítással fog megjelenni, az sajnos eléggé hiányos volt. Valószínű ezért nem lett népszerű akkor a sorozat, pedig megérdemelte volna.

Könyvből film is készült, szívesen megnézném, de az nem tetszik, hogy a gyerek Aylát ott egy felnőtt nő játssza.

Könyvet köszönöm az Ulpius-ház kiadónak!

Ayla útja-térkép

Könyvbe itt lehet beleolvasni.

Értékelésem: 10/9
Molyon: 5/4,5

Kiadó: Ulpius
Eredeti cím: The Clan of the Cave Bear
Oldalak száma: 590
Borító: Puha fedeles
Fordító: Rindó Klára, Szabados Tamás
Teljes ára:  3499 Ft
Megjelent:  angolul 1980, magyarul 1998 (Könyvklub), 2011 (Ulpius)
Rendelhető:  Bookline, Alexandra

Más vélemények

Molyos értékelések

Katamanó 5/5

EgyKönyvmoly 5/5

bobo1019 5/4.5

További kötetek

2. The Valley of Horses-A lovak völgye (Várható megjelenés: 2011 ősz)

Ayla, a nagyszívű, félelmet nem ismerő, gyönyörű leány egyedül vág neki, hogy felkutassa a másik népet, akihez ő is tartozik, akik szőkék és kék szeműek, akár ő. A jéggel borított, kegyetlenül hideg világban csak egy titokzatos völgyre talál rá, ahol sztyeppei vadlovak csapata kóborol, már csak itt találván védelmet a jégtől. Ayla kivételes rajongása az állatok iránt még arra a csodára is képes, hogy elhozván nekik a tűz titkát, megtanítsa őket a megmaradásra a rideg körülmények között. De szüksége van az emberi kapcsolatra, a szeretetre is – ám ez a vágya nem teljesül. Csakhogy a sors odavezeti az idegen vadászt, Jondalart, és Ayla félelem és remény közt vergődik – mindaddig, míg felébred benne a vágy, hogy megteremtse az emberiség jövőjét.

3. The Mammoth Hunters

Ayla megismeri Ranec-et a kőfaragó mestert, akire Jondalar féltékeny lesz.

4. The Plains of Passage

Ayla és Jondalar tovább keresi otthonát.

5. The Shelters of Stone

Ayla és Jondalar csatlakozik  Jondalar népéhez a Zelandonii-khoz, és  új kihívásokkal és veszélyekkel néznek szembe.

6. The Land of Painted Caves

Aylának , Jondalarnak és kislányuknak Jonayla-nak a története véget ér.

Film

18 hozzászólás to “Jean M. Auel: A Barlangi Medve népe – A Föld gyermekei 1.”

  1. Szilvamag Says:

    Még nem olvastam, de egyre több bejegyzést találok róla. Most már kíváncsi vagyok rá.

  2. Dinky Says:

    Lehetnek akármilyen jó vélemények, ez a könyv engem nem érdekel. Másrészt még egyszer nem esek az Az árnyak útján hibába 😀

  3. yella24 Says:

    Felkeltette a bejegyzésed az érdeklődésemet ez iránt a könyv iránt. Ráadásul úgy 5-6 évvel ezelőtt láttam már a filmváltozatot az M1-en vagy 2-ön és nekem akkor tetszett csak olyan befejezetlennek tűnt… Nem is gondoltam, hogy könyv adaptáció. Ideje lesz beszereznem. 😀

  4. Elhaym Says:

    Szilvamag : Szerintem te sem csalódnál benne. 🙂

    Dinky: Szerencsére ez jobb mint Az árnyak útján, de nem neked való. Ahhoz, hogy tetsszen szeretned kéne a történelmi könyveket.

    yella24: 🙂 Ha a film tetszett akkor a könyv még jobban fog. 🙂

  5. Dinky Says:

    Szeretem a történelmi könyveket, de az őskortól rosszul vagyok, hányok, utálom. 😀

  6. Elhaym Says:

    🙂 Mi zavar az őskorban?

  7. Dinky Says:

    Untat, nem érdekel, totálisan hidegen hagy. Ha ilyen könyvvel dobnának meg, adnám el egyből.

  8. Elhaym Says:

    Akkor tényleg nem neked való, talán csak akkor ajánlanám neked ha sok izgalom és akció lenne benne. Misztikus kalandregényeket szereted? Lassan ilyen típusú könyvekről is fogok írni.

  9. Elhaym Says:

    Kate Mosse, Barbara Wood, Barbara Erskine és Manda Scott ír ilyen típusú könyveket.

    Galaktika könyvekről írsz majd véleményt? Látom folytattad az Árnyak útjánt.

    • Dinky Says:

      Talán írok, de nem ígérem. 🙂

      Árnyak útján: Ja, rászántam magam, nagy lelkierő kellett, de meglepően gyorsan haladok vele. 2. fele jobb, megy a harc ezerrel azt meg bírom, de még így is azt tudom mondani, hogy bár ne kezdtem volna el, nem veszítettem volna semmi.

  10. Elhaym Says:

    Ez gondolom attól is függ, hogy mennyire fog tetszeni.

    Árnyak útján: Legalább egyikünk sem adott ki rá pénzt. 🙂

  11. androsama Says:

    Én most olvasom a könyvet, és bár még csak az elején tartok, de nagyon jó. Amúgy szerintem abszolút nem furcsa, hogy abban a korban a lányok 7-8 évesen férjhez mentek, és 12-13 évesen már szültek. Hiszen akkoriban az emberi átlagéletkor 35-40 év volt. Ha jól tudom, Iza harminc éves bátyját is vénembernek nevezik, valamint Izára is mondják a könyv elején, hogy már elmúlt húsz éves, így már nem elég fiatal ahhoz, hogy az első gyerekét várja.
    Még sosem olvastam olyan regényt, ami a kőkorszakban játszódik, de nem bántam meg. A filmet már láttam, nekem az is tetszett, bárki bármit is mond.

    • Elhaym Says:

      Nekem is ez volt az első kőkorszakban játszódó könyvem. 🙂
      Kár, hogy az egész sorozat nem jelent meg magyarul. Szívesen elolvastam volna végig.

      • androsama Says:

        Akkor ezért hiányzik az utolsó két kötet a könyvtárból is. Mindegy, legalább négyet el tudok olvasni.

      • Elhaym Says:

        🙂 Ha tetszik neked a folytatás is, akkor én is beszerzem őket.

      • androsama Says:

        Közben már nekiláttam a második kötetnek is. Nagyon jó, bár a két testvér engem nem nyűgözött le eddig.

      • Elhaym Says:

        Köszi. Akkor én is beszerzem.

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .