Dan Wells: Partials – Részben ember

Részlegesek 1.

“Ha nem tudod megismerni az igazságot, éld át a lehető legnagyszerűbb hazugságot, amit csak képes vagy kitalálni “

reszbenemberAz emberi faj a teljes megsemmisülés szélén áll, miután a Részlegesekkel – az emberekhez megtévesztésig hasonlító, ám mesterségesen előállított szerves lényekkel – folytatott háború megtizedelte a népességet. Az ott bevetett RM nevű vírus néhány tízezerre redukálta a túlélők számát, akik Long Islanden rendezkedtek be, míg a Részlegesek rejtélyes módon visszavonultak. Bármikor lecsaphatnak újra, de ennél is sürgetőbb probléma, hogy egy évtizede nem született az RM-re immunis csecsemő.

Kira, egy tizenhat éves orvostanhallgató a saját bőrén tapasztalja meg, ahogy az RM miatt az emberiség maradéka lassan kipusztul, miközben a kötelező terhességi törvény a polgárháború szélére sodorja őket. Kira nem hajlandó tétlenül nézni az eseményeket, mindent elkövet, hogy megtalálja a vírus gyógymódját. Erőfeszítései közben döbben rá: mind az emberiség, mind a Részlegesek túlélése azon múlik, sikerül-e felfednie a két faj közötti kapcsolatot – amelyet az emberiség vagy elfelejtett, vagy soha nem is tudott róla.

Dan Wells, a Nem vagyok sorozatgyilkos méltán elismert szerzője izgalmas utazásra invitálja az olvasót egy olyan világba, amelyben maga az emberi lét fogalma kérdőjeleződik meg – ahol emberi mivoltunk egyben a legnagyobb hátrányunk és egyetlen reményünk a túlélésre.

Véleményem:


Imádom a disztópikus/posztapokaliptikus történeteket, ezért Dan Wells regénye is hamar felkerült a kívánságlistámra. Megvételét viszont halogattam, mert akkoriban nem volt kedvem olyan könyvet olvasni, amiben tinik a főszereplők. Egy évvel a megjelenés után viszont egy sikeres csere során végre a kezembe foghattam és a történet minden várakozásomat felülmúlta. Nem gondoltam volna, hogy ennyire embertelenül jó lesz. Nálam a Nem vagyok sorozatgyilkost is megelőzte, pedig azt is szeretem. Bánom, hogy nem  azonnal olvastam el a megjelenés után, nagy hiba volt ennyit várni.

Alapötlet és  a világfelépítés azonnal megfogott.

“Tizenegy évvel ezelőtt a Részlegesek megpróbáltak elpusztítani minket, és átkozottul jó munkát végeztek. Erősebbnek és gyorsabbnak építettük őket, hogy mellettünk harcoljanak az Elszigetelési Háborúban. Könnyedén megnyerték azt a háborút, és amikor öt évvel később ellenünk fordultak, nem kellett nekik sok idő, hogy letöröljenek minket a Föld felszínéről, főleg azt követően, hogy ránk szabadították az RM-et. Mi, a túlélők, üres kézzel, testileg-lelkileg összetörve, reményt vesztetten érkeztünk erre a szigetre. De túléltük.”

Az általunk ismert világ véget ért. A Részleges háború és az RM nevű vírus egyetlen családot sem kímélt meg, minden túlélő elvesztett valakit. Az  a kevés ember, aki  immúnisnak bizonyult a vírussal szemben Long Islanden, azon belül East Meadowban gyűlt össze, mert a sziget megfelelően védhető és könnyen hozzá lehetett férni halhoz és megművelhető földhöz.  11 évvel a Szakadás után 2076-ban már csak romok, elhagyott működésképtelen autók, széteső épületek emlékeztetnek a régi világra. Mindent visszakövetelt magának a természet. . A kb. 40 ezer túlélő már azt sem tudja milyen érzés állandó rettegés nélkül élni. Egy cél lebeg a szemük előtt, túlélni mindenáron. Áram nincs, ezért maguknak termelnek meg mindent.

A mai világban rengeteget panaszkodunk, közben egész nap filmezhetünk, internetezhetünk. Az emberek többsége a pénzen kívül nem becsül semmit, felesleges, ostoba dolgokra költik, olyanokra amikre nincs is szükségük. Inkább örülni kéne annak, hogy mi ebben  a korban élünk, együtt lehetünk a szeretteinkkel. Lehet, hogy nélkülöznünk kell és reménytelennek érezzük a jövőnket, de lehetne minden sokkal-sokkal rosszabb is.

RM-re a 11 év alatt nem sikerült gyógymódot találni, újszülöttek sorra halnak meg, a legfiatalabb élő ember is már 14 éves és ha nem sikerül megoldani ezt  a problémát, akkor az emberiség teljesen kihal. Ráadásul az emberi természet nem változik, mindig van olyan, aki lázad és nem hajlandó összefogni másokkal a bajban. Politikai zavargások meg még inkább megnehezítik a túlélők amúgy sem könnyű mindennapjait.

Könyv akciódús jelenetei is elnyerték a tetszésemet, és ezekből sem volt kevés. Harc jeleneteket azért is szerettem, mert teljesen olyanok voltak, mint  a Last of usban.

Wells a szereplőket sem kíméli. Sok íróval az a bajom, hogy  nem merik megöletni a szereplőiket. Harcolnak, de szinte mindenki életben marad. Wellsnél viszont bárki meghalhat, főszereplők is. Részben emberben is olyan karakterek vesztették el életüket, akikre egyáltalán nem számítottam.

Szereplők többsége 16-18 éves. Először én is abba a hibába estem, hogy gyerekszámba vettem őket, ezért halogattam a könyv beszerzését. De megnyugtatok mindenkit, a szereplők ugyan fiatalok, de már egyikük sem tini. Korán fel kellett nőniük, 8 évesen már a lőfegyverrel is tudniuk kellett bánni, vagyis 16 éves korukra ők már komoly, felnőtt karakterek.

“Épp most büntették meg Jaydent azért, mert parancsnokként rossz döntést hozott, és mégsem nevezik felnőttnek? Kira és Yoon tizenhat évesek, márpedig maguk éppen arról vitáznak , hogy ez
legyen a terhesség új korhatára. Arra kényszerítik őket, hogy gyereket szüljenek, de nem hajlandók felnőttnek nevezni őket?
Tizenegy éves voltam a Szakadás idején, apám a szemem láttára halt meg a Részlegesek támadásában. Két héttel később végignéztem az anyám és a testvéreim halálát egy középiskolai tornateremben, amely annyira meg volt telve menekültekkel, hogy az RM futótűzként végzett velük. Az egész városban egyedül én maradtam életben, húsz mérföldet gyalogoltam egymagamban, mire rátaláltam egy túlélőkből álló csoportra. Azon a napon megszűntem gyereknek lenni, tisztelt szenátorok, és ők hárman ugyanezen mentek át, még fiatalabb korban. Minden nap az életüket kockáztatják a társadalomért, dolgoznak, és bármelyik nap azt követelhetik tőlük, hogy ők maguk is gyereket szüljenek, és valahogy mégis van pofájuk ahhoz, hogy ne kezeljék őket felnőttként? Ez már nem az a paradicsom, amelyet elveszítettek a Szakadással, és már épp ideje, hogy ezt tudomásul vegyék!”

Könyvet ezért nem tudom Young adultnak tekinteni, már azért sem, mert ebben a YA klisék sem fordulnak elő.
Nincs benne szerelmi háromszög.
Történet nem egy lány szenvedéséről, belső vívódásáról szól.
Van benne szerelmi szál, de nem nyálas, csöpögős.
Szereplők nem jellemtelenek, idegesítőek, hanem gondolkodnak, cselekszenek, kitartóak, soha nem adják fel. Néha meggondolatlanok, makacsok, de még így is nagyon szerethetőek.

Kira orvostanhallgató. 5 éves volt a Szakadás idején, nem sok mindenre emlékszik a régi világból. Kira nagyon erős, talpraesett, bátor, okos, kitartó, vagány, ötlettel teli, független. Nem hisztis! Nem azon elmélkedik, hogy melyik pasit válassza, hanem azon, hogyan lehetne megmenteni az emberiséget.  Az életét is bármikor feláldozná, ha ez lenne az egyetlen megoldás. Szembe megy mindennel, mindenkivel, akkor sem ad fel semmit, ha senki sem hisz benne. Részlegesek gyűlöletére nevelték gyerekkora óta, ijesztőnek találja őket, de mégis képes foglyul ejteni egyet. Nem érdekli, hogy ez árulásnak számít és e tettével a háború is újraindulhat. Ha a Részleges tanulmányozása során rálel a gyógymódra, akkor az minden kockázatot megér. Ritkán szoktam megkedvelni  a női hősnőket, de őt hamar sikerült.

Részlegesek mesterséges emberek, biológiai fegyverek. Gondolkodásra és érzelmekre képtelen, embertelen gyilkosoknak tartják őket. Ők engem egy picit Nalini Singh mentáljaira emlékeztettek, ő életükben is nagy szerepe van a kapcsolásnak.
Samm az a Részleges, akit Kira foglyul ejt. Csöndes, de  a kutatás során apránként megnyílik. Megtudjuk, hogy gondolkodnak, működnek a részlegesek. Mi vezetett a lázadáshoz, a háború után milyen nehéz volt beilleszkedniük, sőt van egy nagy titka is. Azt nem lehet tudni, hogy meglehet-e bízni benne, igazat mond-e, de ahogy egyes emberek bántak vele kiakasztott. Miért kell valakit azért bántani, mert más? Samm pár tette meglepett és nagyon váratlanul ért, de nem tudtam őt nem szeretni.

Marcus Kira pasija, már 13 éves kora óta együtt vannak. Bármikor, bármin képes viccelődni, ezért őt is hamar megkedveltem. Amikor viszont képtelen volt megérteni Kirát, akkor nagyon haragudtam rá.  Szerintem ő és Kira nem illenek össze, ezért nem vagyok biztos benne, hogy ők örökké együtt fognak maradni.

Jaydent szintén szerettem, Harut viszont kibírhatatlannak találtam. Egy számító, agyafúrt fickó.

Hang  a lázadó emberek csoportja. Ellenzik a Remény törvényt, ezért semmitől sem riadnak vissza. Megértettem őket, de a harc akkor sem megoldás.

Szenátustól felfordult a gyomrom. Bevezették a Remény törvényt, ami előírja minden 18, később 16 éves lánynak, hogy kötelező két hónapon belül természetes, vagy mesterséges úton teherbe esnie. Aki ezt nem teszi meg megbüntetik.

“A tizenhat éveseknek nincs szavazati joguk sem, erre most olyan döntést hoznak, ami közvetlenül érinti őket, és még csak bele sem szólhatnak? Hol van ebben az igazság?”

Sehol. Szenátusnak csak a túlélés számít, az nem érdekli őket, mit éreznek az anyák.

Könyv nem tökéletes, vannak apró hibái, pár fordulatot is előre lehet sejteni, de a legtöbb váratlanul ért, sokszor nem úgy alakultak a dolgok, ahogy vártam. Az események pörögnek, történet tele van titkokkal, rejtélyekkel, fájdalommal, izgalommal, mindig történik valami. Fordulatos, elgondolkodtató, (olyan kérdésekkel foglalkozik, hogy mi tesz minket emberré. akkor sem szabad feladni, ha rossz és áldozattal jár stb.), sötét, baljós, megrendítő, lebilincselő, kalandos, érzelmes, feszültséggel teli, nyomasztó. Izgultam, drukkoltam, néha meghatódtam, e könyvnél egy percig sem unatkoztam. Óriási függővég nincsen, de én mégis örültem, hogy azonnal a kezembe vehettem  a folytatást. Nagyon jó filmet, vagy játékot lehetne készíteni ebből a sorozatból.

Disztópia, Last of us rajongóknak mindenképp ajánlom.

10/10

Legjobb disztópikus könyv, amit eddig olvastam.

Könyv adatai

Kiadó: Fumax
Eredeti cím: Partials
Oldalak száma: 456
Borító: puha fedeles
Fordító: Bayer Antal
Teljes ára: 3495  Ft
Megjelent:  angolul 2012,  magyarul 2012
Rendelhető: Fumax webshop . Könyvbe itt bele is lehet olvasni.
Más vélemények:  Moly , Goodreads

Dan Wells könyvei

  • John Cleaver

1. I Am Not A Serial Killer – Nem vagyok sorozatgyilkos 10/8
2. Mr. Monster – Szörnyeteg úr
3. I Don’t Want to Kill You

  • Partials

0,5 Isolation
1. Partials – Részben ember 10/10
2. Fragments – Töredékek
3. Ruins

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

