Ken Follett: A katedrális 1. kötet

Hangulat 10/9
Történet 10/9
Karakterek 10/5
Befejezés 10/8
Dráma 10/9
Humor 10/-

12. század, történelem, dráma, mindennapi élet

Kedvenc szereplőim: nem voltak

A szerzőtől szokatlan módon a cselekmény a középkorban, a XII századi Angliában játszódik. Ettől eltekintve minden olyan, mint az író eddig már megismert műveiben: izgalom, cselszövés, kaland, szenvedélyes szerelem. A könyv oldalain középkori világ kel életre, mely színes mint egy festmény, és mozgalmas, mint egy jó film. Olvasása közben belemerülünk a háború borzalmaiba, átélhetjük a zsarnokok önkényeskedéseit a hideg kőpadlókon zajló forró ölelkezéseket, kinzást, gyilkosságot és a szerzetesi élet keserveit.
A cselekmény egy katedrális építése körül bonyolódik, melyért Benedek- rendi szerzetesek küzdenek szinte az egész világgal és még saját, féltékeny egyházukkal is. Mindez egy polgárháború közepén; körülöttük vér, ármány és szerelem.
A mű szokatlanul hosszú, de végig izgalmas és fordulatos. Nem lehet letenni.

Könyvet 2008-ban vettem meg, de a több mint 1000 oldala és apró betűi miatt nem tudtam magam rávenni az olvasásra. Aztán jött a film, amit megnéztem egymás után kétszer is. Szereplőket nem tudtam megkedvelni, de a történet, hangulat meghozta a kedvem a könyvhöz. Kis adagokban elkezdtem olvasni, de aztán a kezdeti lelkesedésem hamar alábbhagyott és inkább más könyveket vettem a kezembe.  Jött a film 3. ismétlése és megint elkezdtem nézni. Egyből feltűnt mennyi az eltérés. Film nagyon le van egyszerűsítve a könyvhöz képest. Ami a könyvben 10 oldal, filmben csak 1-2 perc.  Később ráadásul több helyen meg is változtatták a cselekményszálat, Eleinte kisebb eltérések voltak, aztán egyre több. Film utolsó része meg már teljesen más, mint a  regényé. Nem szeretem az ilyet.  Jól tettem, hogy a filmet láttam előbb. Ha a könyv után nézem meg, nem tetszett volna. Filmben ráadásul ugyanúgy néznek ki a szereplők végig. Akkor is amikor kisgyerekek, és akkor is amikor már 30 év feletti felnőttek. Ezekre is oda lehetett volna figyelni. Pár szereplő jelleme is más a filmben. Harmadik ismétléssel egyébként párhuzamosan olvastam a könyvet, azért hogy jól összetudjam hasonlítani őket, így mire vége lett a sorozatnak, a könyvet is befejezettnek tekinthettem végre.

Könyv sokkal jobb mint a film, aprólékosan nyomon követhetjük a szereplők mindennapjait, de a történet sok helyen túlírt és néha lassú és unalmas is.  Szereplők jobban kivannak dolgozva, de sajnos papírmasé figurák. Nem élnek, nem jönnek ki a könyvből. Sokszor az arcukat sem láttam magam előtt, nincs köztük egy igazi egyéniség sem.  Nem tudtam megkedvelni senkit sem. Minden szereplőt pár jelzővel lehet illetni és ilyenek maradtak végig. Nem volt jellemváltozás, jellemfejlődés.

Tamás erőszakos, parancsoló, nyers. Ilona független, önálló nő. Fülöp szolgálatkész, becs és nagyravágyó. Hatalomért ő is képes mindenre. Waleran gátlástalan, fondorlatos, öntelt és hataloméhes. Rá igaz az a mondás, hogy aki nagyra vágyik, az hatalmasat fog zuhanni. Szánalmas karakter vált belőle a történet végére. Aliena gőgös, makacs, de többször képes talpra állni. Jankó nem szeret engedelmeskedni és mindig vitába száll másokkal. Jonatán okos, koravén, aranyos. Richard magáról sosem gondoskodik, eltartatja magát. Alfred buta, nagy, érzéketlen, lassú gondolkodású, ostoba, szűk látókörű és erőszakos. William a megtestesült ördög, vadállat, egy undorító féreg, igazi szörnyeteg, a hatalom és rettegés megtestesítője. Imád fájdalmat okozni másoknak. Amikor megkínoz egy macskát, felkerült az utálom szereplők listájának első helyére. Márta meg csak volt. Könyv végére ráadásul el is tűnt pár másik szereplővel együtt. Nem lehet tudni mi lett vele. Férjhez ment egyáltalán?

Azt sem értem miért kellett a neveket lefordítani magyarra. Vicces amikor Aliena egy Jancsi nevű angol fiút keres.  Ráadásul Jancsi volt Jankó és János is  a történetben.  Az is furcsa, hogy a sok magyarra fordított név mellett William maradt William. Thomas Beckett meg Thomas. Nem értem a fordítókat.

Katedrális könyv műfaját nehéz meghatározni.  Ez nem kalandregény, mivel nincs benne izgalom és kaland. Történelmi könyvnek sem nevezném. Van benne történelem, de ez csak a történet kisebb részét teszi ki. Családregénynek sem nevezném, mivel nem karakterközpontú a történet. Első két generáció már a kezdetektől jelen van, harmadik generáció meg teljesen jellemtelen.

Akkor mi is  a Katedrális? Egy mindennapi életről szóló történet, ahol a szereplők életét és egy katedrális építését követhetjük nyomon 1123-től 1174ig. Éhezés, reménytelenség, árulás,  megaláztatás, cselszövés, nehézségek, nélkülözések, gyász, tragédiák, remény jellemzi végig a cselekményt. Én szeretem ezeket, ezért nem bántam meg, hogy elolvastam.  Többet meg nem kell tőle várni, aki egy szépirodalmi alkotást vár csalódni fog.

Értékelésem 10/8
Molyon 5/4

Könyv adatai

Kiadó: Gabo
Eredeti cím: Pillars of the earth
Oldalak száma: 1022
Borító: Kemény fedeles
Fordító: Kézdy Beatrix, Recski Ágnes, Szabó Mária, Szijj Zsuzsanna
Teljes ára:  4590 FT
Megjelent:  angolul 1989, magyarul  1989, 2008
Rendelhető: Gabo

Kihívások a Molyon

Könyvek a filmvásznon

És Gabo-könyveket miért nem olvasunk?

Olvassuk ki ‘A katedrálist’ (Ken Follett)

Más vélemények

Molyos értékelések

Goodreads értékelések

Ken Follett regényei

  • Katedrális

1.  A katedrális 10/8
2. Az idők végezetéig

Reklámok

2 hozzászólás to “Ken Follett: A katedrális 1. kötet”

  1. Estilla (Garu) Says:

    Nekem a kedvenc könyveim egyike, háromszor olvastam el.
    Tetszik a könyv, de a sorozat jobban, az undorító megerőszakolások korlátozva vannak. A zene és képi világ miatt is teljesen oké, bár az tény, hogy én előbb többször olvastam a könyvet… Már volt egy felépített világom hozzá, a filmnél már csak élveztem a látványt illetve kicsit gondolkodni kellett, mit mire írtak át – azért elég testes történet volt.
    A szereplőket is átírták kissé, Fülöp sokkal szimpatikusabb karakter a filmben, könyvben jóval számítóbb.
    Akkor ott van Tamás. Nekem ő egy ösztönlény volt, ezt kiválóan mutatta be a film is. Tipikus esete annak, hogy a gyerekcsinálás az megy, az eltartás már döcög.
    Jankó könyvben jobban bejött, azért picit le volt egyszerűsítve a filmbe.
    Aliana… ő a kedvenceim egyike, mindig meglepett, újra és újra. Filmen mutatós volt.
    Valeran a legkedvesebb karakterem, szeretem a gonoszokat, ő ráadásul egy igazán karakteres embere a kornak. A filmben tetszett, amiket magával tett, ostorozás stb.

    Összességében egy remek könyv, de túl sok benne a szex és erőszak. Más bajom nincs vele 😀

    Így hirtelen ennyi 🙂

  2. Elhaym Says:

    Köszi a véleményt. Sok szex nekem nem tűnt fel, más könyvekben több szokott lenni.

Vélemény, hozzászólás?

